Nowelizacja Ustawy o usługach turystycznych

ministerstwo-sportu-i-turystyki

Zmiany, zmiany, zmiany…

W świecie usług turystycznych przyszło nowe, a zatem przepisy też muszą się zmienić. Autorzy nowych regulacji próbują nadarzyć za wciąż zmieniająca się rzeczywistością. Właśnie weszła w życie Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Korekty przede wszystkim podyktowane są potrzebą dostosowania polskiego prawa do przepisów unijnych. Chodzi też o jak najlepsze zabezpieczenie konsumentów, przed ewentualną nierzetelnością przedsiębiorców. Zmiany zostały także wymuszone wzrostem sprzedaży usług turystycznych w internecie.

Tam gdzie tkwi diabeł…

Najwięcej wątpliwości budzi jasne wyznaczenie granicy, pomiędzy podmiotami, które podlegają ustawie a tymi, których działalność nie wymaga wpisu na listę organizatorów turystki. Nowe regulacje zostały napisane w taki sposób, że nie jest ważne jaki charakter ma działalność poszczególnych firm czy instytucji. Jeśli realizują zadania objęte ustawą, muszą uzyskać takie same gwarancje jak np. biura podróży. I tu należy zapoznać się z podstawowymi definicjami znajdującymi się w ustawie.

„Usługa turystyczna” to zarówno przewóz pasażerów, jak i zakwaterowanie (w celach inne niż pobytowe), oraz wynajem pojazdów, np. samochodów. Z połączenia przynajmniej dwóch rodzajów usług turystycznych powstaje „Impreza turystyczna”. Pod warunkiem, że dotyczy to tej samej podróży, lub wakacji. Inną ważną definicją jest „Powiązana usługa turystyczna” czyli połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych, niestanowiących imprezy turystycznej. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy przedsiębiorca turystyczny jedynie ułatwia nam nabycie usług turystycznych. Np. linia lotnicza podpowiada na swojej stronie gdzie znaleźć nocleg, lub wynająć samochód. Podobnie jest w przypadku firmy eventowej, która organizując imprezę integracyjną sugeruje klientowi wynajęcie konkretnego hotelu. Z zastrzeżeniem, że organizator eventu odpowiada jedynie za swoją część imprezy, po stronie hotelu pozostawiając odpowiedzialność za jakość usługi noclegowej. Co ciekawe, według nowych przepisów, nie mamy do czynienia z „Imprezą turystyczną”, gdy łączymy nie więcej niż jeden rodzaj usług turystycznych. Np. zaplanowanie przelotu, podróży pociągiem a na koniec autobusem, nie jest „Imprezą turystyczną”. Podobnie jest w sytuacji gdy organizujemy wyjście na koncert, kręgle oraz mecz.

Spod mocy ustawy zostały także wyjęte wycieczki przygotowywane w celach niekomercyjnych, na przykład wyjazdy pracownicze lub szkolne wycieczki, lecz tylko pod warunkiem, że podróż będzie trwała krócej niż 24 godziny, a w jej trakcie nie zostanie zaplanowany nocleg. Pojawiły się także doprecyzowane  definicje takie jak „Organizator Turystyki”. Teraz jest nim także pośrednik, sprzedający usługi hoteli lub biur podróży.

Nasz Klient – Nasz Pan

Nowa ustawa, w zamyśle jej autorów ma doprowadzić do profesjonalizacji rynku turystycznego, wypychając z niego firmy zajmujące się dorywczo organizacją wypoczynku. Ale czy tak się stanie? Niektórzy eksperci wątpią w to, że nowymi zapisami uda się skutecznie zmniejszyć szarą strefę. Sami przedsiębiorcy zajmujący się profesjonalną organizacją wypoczynku, nie wiedzą jak w praktyce będą działały nowe zapisy. A zatem z oceną ustawy trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Jak się okazuje,  nie wszystkie agencje eventowe działają w zgodzie z nowymi przepisami. Aby zabezpieczyć swój interes, klient zawsze może poprosić o numer wpisu lub skan Gwarancji Turystycznej. 

Niezależnie od tego czy ustawa jest dobra czy mniej trafiona, prawa należy przestrzegać. Aby uniknąć problemów z interpretacją przepisów, możesz bez obaw, zlecić organizację swojej imprezy integracyjnej profesjonalnej agencji eventowej, takiej jak nasza. My zajmiemy się wszystkim, a Ty zyskasz święty spokój. Przynajmniej tu pomysłodawcy nowych przepisów mieli rację - więcej spokoju i poczucia bezpieczeństwa po stronie klienta.

Opublikowano: 2018-07-13
Tagi: zarządzanie
Kategorie: Porady




Poznaj nas


Bartbo Sp. z o.o.
Butryny 100
10-687 Olsztyn
tel. 89 513 32 82
bartbo@bartbo.pl

Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-18:00